Air campuran Tomato + Lobak + Epal

Air campuran Tomato + Lobak + Epal.. Sedap sgt klau minum sejuk2.. Khasiatnya pd bdan mmg baik..antaranya -Mencegah sel drah merah brlonggok (elok untk yg ada drah beku) -Membersihkn kulit dn mmbantu untk masalah nafas berbau. Boleh cuba amalkn jus ni drumah..sgt senang..

Jus Detox Baik Untuk Kesihatan

Air campuran timun + lemon atau limau nipis.. Sejuk..segar..masam2 manis.. Cara buatnya Blender atau sagat timun tu..then perahkan lemin atau limau.. Menafaat utk badan ..?? Bagus utk masalah pncernaan .. Buat rasa kenyang sekaligus dpt mngawal selera mkn.. Elok bg anda yg nk brdiet, air ni sgt sesuai untk diamalkn krana sgt mmbantu cptkn proses […]

Khasiat Letup-Letup Ulat Bulu Hijau

Tulisan bonda dr Madinah ttg pokok letup-letup.. Zaman kecik2 sy jumpa byk dekat tanah yg baru diterokai.. Byk sgt khasiat pokok ni : – Bagus rwat saluran jntung yg trsumbat – Untk penyakit asma – Blh ubati kurap – Turnkn suhu bdan yg panas – Turunkn drah tnggi – Rawat kncing ktor ketika mngandung – […]

KHASIAT DURIAN BELANDA

Kali ni bonda menulis dr dlm kapal terbang ttg Durian belanda .. Zaman dulu dianggap x berharga buah ni, kini ia jadi buahan paling mahal dn berharga seperti yg umum tau ia bagus utk kanser.. Daunnya yg muda dijemur lepas tu buah teh bagus merendahkan kolestrol dn tekanan darah tinggi.. Dikatakan kalau banyak tanam pokok […]

KHASIAT ROSELLE

Assalamualaikum Followers bonda… Makanlah apa saja dr tumbuhan, yakinlah ia bwa kebaikan utk kesihatan dn penawar penyakit.. Roselle atau namanya dalam bahasa Melayu Asam Belanda ..Ni spesis bunga raya. Femes bg org India ia asalnya dr Afrika Barat .. Ia byk vitamin C dan antosianin. Bagus rawat demam panas..batuk dan cairkan kahak.. Ia minuman paling […]

KHASIAT DAUN SADERI

Assalamualaikum followers kesayangan bonda. Dipetang hari bonda sambil menulis utk pengisian page sy ni.. Sebagai org berusia sy menarik perhatian anak2 muda kembali kpd alam .. Sesak2 sakit dirumah jgn mati akal..!!..Masa bonda muda2 dulu anak sakit demam panas hospital jauh, duit susah sy cari sumber alam lah tempat sy berubat.. Malah ia sgt menyihatkan […]

Khasiat Kacang Hijau

KACANG HIJAU Buat bubur kacang pun sedap..Kalau buat taugeh sendiri lagi sedap..!!. Buat ulam dgn sambal atau pecal..Khasiatnya banyak pulak tu.. Wanita mengandung paling elok makan..sbb banyak serat..Kecerdasan janin (Asam folat) Mencegah cacat janin (Asam folat) Baik untuk ibu hamil (Asam folat) Pertumbuhan janin (Asam folat) Tulang (kalsium) Gigi (kalsium) Agar ibu hamil tidak mudah […]

Kebaikan Lendir Kacang Bendi

Lama bonda x berkisah sebelum tidur.. Bonda menulis remang senja yg cantik di rumah hutan.. Jom tengok kebaikan Lendir Kacang Bendi.. Ia Sumber folate & serat ada Vit C, B6, thiamin, magnesium dan kalium.. ▪Bagus utk Turun kolesterol ▪Serat byk dlm kacang bendi ▪senang buang air besar ▪Bagus utk otak memori dn kecergasan. ▪Tonik utk […]

KEBAIKAN DAUN KEMANGI DAN BASIL

Banyak berjalan melihat alam Kebesaran mu Ya Rabb Masya Allah.. Tiada daya dn upaya ku melainkan pertolongan Mu.. Malam ni bonda berkisah ttg Si Daun Daun Kemangi.. Daun Kemangi baunya macam serai.. tumbuhan herba nativ Asia Tenggara – pokok bersaiz kecil. Org Thailand mengunakannya sebagai bahan rasa dan aromanya yg sedap mengandungi sitral yang tinggi […]

JUS TIMUN SELASIH

Minuman sy ni buat jika sy rasa kulit sy kering dn rasa nak demam.. Awet muda sihat dn Jus ni bagus utk suplemen rawat kanser nak kurus.. (Tp Dalam pantang jgn makan jus ni.. Buruk kesannya pd miss v) Kalau org x makan RV timun ni boleh melemahkan otot dinding vagina .. keputihan dn kesan […]