Buah Naga cantikkan kulit..

Perkongsian sy malam ni sebelum tidur.. Sy tahu khasiat buah naga sgtlah banyak.. Dia lebih power dri orange… Elok dijadikan jus atau makan macam tu je.. Tersangat banyak Phytonutriens.. Keratin Vit C, B dn protien, kalsium utk tulang, kuatkan imun, banyak Omega.. rawat kanser prostate awet muda & menguruskan badan.. Badan dn muka kalau nak […]

Temu Lawak untuk Kecantikan.

Temu Lawak.. Sahabat2 sy ni ada tanam tak..??.. Nak tau khasiatnya.. haaa.. Bagus bagus Masya Allah.. jom tengok terus apa kebaikan dn Kelemahannya.. Bagus pokok ni utk kecantikan badan.. mengurangkan kekejangan badan pastinya bagus sgt utk kesihatan.. Dikenali sebagai Halia Jawa, asal dri Indonesia.. Ia tumbuhan perubatan. Spesis Rhizome yg ada minyak boleh mengkhayalkan atau […]

Tips Kupas Bawang.

Musim kenduri.. buat majlis atau wanita bekerjaya suka masak & inilah cara sy urus masa.. TAK PEDIH KAN MATA.. Meh tengok tip bonda ni.. Ada 2 cara : Cara 1 – Rendam bawang dgn garam kasar + cuka, dalam 30 minit baru kupas.. Cara 2 – Masuk dlm peti beku dalam sejam baru kupas.. Sy […]

Limau Purut Mengerutu..

Kedai India banyak jual Limau purut.. Dia mengerutu.. Org buat ubat rohani atau jasmani. Hidupnya kat di Asia Tenggara Thailand, Malaysia & Indon jer.. Org guna utk : Bersauna gunakan limau + akar lalang. Bagus sgt rawat sendi dn serap toksin dlm badan.. Buat jus elok juga.. Tp air dia x banyak mcm limau lain.. […]

Khasiat Labu..

Jom tengok bagusnya labu utk badan kita.. Rasulullah SAW suka makan labu…. (Org Jepun siap buat kerepek supaya mereka sihat ).. Sama bagus macam tembikai dia rawat batu pada buah pinggang atau batu karang.. Sy suka makan labu sbb ia tinggikan hormon leptin mengawal nafsu makan zatnya banyak sgt kalau utk kesihatan bagus utk : […]

Ayam selasih ada nilai ubat.

Ayam selasih atau ayam cemani salah 1 rawatan holistic medicine.. Jom tengok jap.. lepas ni baru baca apa bonda stori.. lepas tengok video baca tau (FB Pages Bonda Rozita).. Misteri dn rahsia ilmu Allah banyak perubatan kita boleh kongsikan bonda nak stori pd anak2 muda.. Semua anggota badannya hitam.. Bulu hitam terus atau putih terus.. […]

Kolagen dari Sup Tulang & Kaki Ayam..

Salam Kahfi.. Bonda nak berkisah lagi… Sedap ni.. Sup tulang dan kaki ayam.. Kebaikannya.. Ada Kolagen boleh didapati dari tulang lembu dn kaki ayam..rebusannya tu ada sumber kolagen yg kita boleh buat sendiri..!!.. Namun ada cara lain dari bahan ke2nya ini jika nak dapat lagi power kolagen . Bahan ini kaya juga sumber protin .. […]

Bawang Besar Penggalak Hormon..

KAJIAN SY LELAKI DAN WANITA CINA paling lemah sex.. Paling kuat India dn ke-2 melayu.. Bila lemah, hormon akan turun.. Sbb apa..?? (Maaf sebanyak2nya pd semua yg baca, bonda dah tua sekadar ilmu bukan bonda nak cakap kotor.. Kalau x stori org x tau). Sbb tu pemakanan sgt mempengaruhi… Jangan x percaya herba, jangan x […]

Durian Raja Buah..

Durian raja buah, raja penyakit… Apa sy kaji ttg buah ini banyak memberi kesan buruk dari baiknya, sangat sedap.. Mahal pulak tu Musang KING ada gred macam2.. Kesan buruknya yg banyak… Jom baca lagi ttg apa sy lihat kesannya pd manusia.. Malas nak tulis panjang2.. Just point dn anda boleh share pd kawan2 sebagai peringatan.. […]

Kesan makan Dokong..

Apa sy lihat kesannya.. Ia mengandungi gula yg sgt tinggi.. wanita mengandung sangat bahaya makan ni kalau ambik kuantiti banyak cepat sgt kena kencing manis.. Jangan makan banyak.. Sy anggarkan sebiji dokong dalam 80 ke 120 kalori sama dgn sepinggan nasi saiz kecik.. Mengemukan.. sendi jadi lenguh dn mencucuk.. sesak nafas.. Bagi anak2 asma sy […]