Musafir Palestin 1..

Bekas putih tu sy esok sy isi lauk2 yg sy masak dh bekukan.. sampai sana sy akan panaskan.. Tekak melayu sy ni susah kalau jalan jauh.. siap bawa pekasam puyu kali ni..

Bekas putih tu sy isi lauk2 yg sy masak dh bekukan.. sampai sana sy akan panaskan.. Tekak melayu sy ni susah kalau jalan jauh.. siap bawa pekasam puyu kali ni..

Perjalanan kembara sy kali ni bukan 1 perkara yg mengujakan meskipun sy sering berdoa mudah2an Allah jemput sy ke bumi Palestin. Bersusah payah kemari adalah disuruh oleh Allah, maka sy yakin kemari walaupun takut dgn kejahatan Israel (kalau nak mati kat mana pun mati).. Musafir sendirian kali ni sbb sy x mahu keluarga sy cedera.

Di Airport Jordan dgn Ustaz Amin

Di Airport Jordan dgn Ustaz Amin

Klu jd apa2 pun biar sy jer.. ke2nya sy nak jimat budget.. He he he.. Mahal kos kemari sebenarnya dgn nilai duit RM yg rendah..

Uztzh Hasni ajak sy kemari dn duduk sebilik ber2.. Setakat ni kami lihat peluang ni kami gunakan sebaiknya kemana2 sja ber2.. Syukur Alhamdulilah nikmat Allah berikan sy merasa nikmat bahagia meriah sekali dgn gurauan dn ilmunya.

Sebelumnya kami bermusafir sy berterus terang supaya dia x terkejut atau kalau x selesa jgn duduk dgn sy maklumlah sy ni “si pembawa bekal international”..

Jam 11.45 malam flight kami terbang dn sampai di Queen Aleya International Airport pd 3.40am (9 jam 20 minit perjalanan).. Kami di airport menunggu sehingga masuknya waktu solat subuh 5am..

Sarapan di Jordan. Sedap betul..

Sarapan di Jordan. Sedap betul..

Sementara menunggu nak naik bas sy buka bekalan makanan pertama sy dn pelawa uzzth makan.. Alahai telur masak kicap dgn taugeh kasar jer.. Bermulanya episod makan bekalan.. “MasyaAllah kak nikmatnya makan bekal akak”..

Lebar sy senyum sbb dpt bagi makan Uztzh.. Sy niat nak berkhidmat pdnya utk ambik berkat sbb dia guru yg mengajar sy ttg Quran dn banyak dia mengajar sy dgn berbicara ugama dgn sy.. Tu nikmat berharga MasyaAllah..

Sy tetap bawa bekalan sy.

Sy tetap bawa bekalan sy.

Subuh yg dingin 4°C kami keluar dn menuju ke lokasi lawatan.. Sepanjang dalam bas ingin sy kongsikan antara kata2 menarik sebagai ilmu dri ustaz Abdullah Al-Amin (sy ringkas2 jer yer)

1: Para Malaikat mempertikaikan kenapa Allah menciptakan manusia kerana mereka banyak menumpahkan darah & membuat kerosakan.. (ada pd surah Al Baqaroh x ingat ayat apa)

Pemandangan mesjid drpd bawah bukit (kubur Ashabul Khafi).

Pemandangan mesjid drpd bawah bukit (kubur Ashabul Khafi).

2: Lalu Allah memilih malaikat Harut & Marut (ditukarkan malaikat tu berbentuk manusia & diberikan nafsu macam manusia..) Malaikat menjadi sombong bila dipuji contohnya “Ehhh hebatlah ko boleh terbang..” Makin dia seronok menunjukkan kelebihannya..

3: Harut & Marut mengajar ilmu sihir Lalu Allah tangkap dn hukum Harut & Marut.. Allah kurung x tahu dimana.. Sejak itu Malaikat takjub dgn manusia diberikan nafsu tp masih boleh taat dgn Allah.. (Malaikat2 berkata kpd Harut & Marut “Apa daaa buat malu kaum Malaikat jer”) Uztz ceramah sambil melawak..

Atas gua ni ada masjid. Cuaca sejuk sgt. Lain rasanya pijak bumi ambiyak tenang sgt.

Atas gua ni ada masjid. Cuaca sejuk sgt. Lain rasanya pijak bumi ambiyak tenang sgt.

4: Jin jika dilihat dlm di Al-Quran banyak berada di Nusantara (Asia Tengara).. Antara informasi uzzt di Mesir ada pasar sihir yg menjual tengkorak dn byk peralatan2 sihir atau pemujaan.

5: Semua kitab sihir dimiliki sejak zaman Nabi Sulaiman & dikumpulkan disimpan dlm kotak bernama Tabut. Yahudi Israel masih mencari Tabut diseluruh tanah Palestin kecuali belum di bawah tanah Masjidil Aqsa.. Semua nak kitab tu..

Tak mandi pergi lawatan ke Ashabul Khafi.

Tak mandi pergi lawatan ke Ashabul Khafi.

6: Daripada Nabi Ibrahim lahir 2 keturunan Israel & Arab.. Bersama Siti Hajar lahirnya Nabi Ismail maka lahirlah keturunan Arab..

7: Daripada Siti Sarah lahirnya Nabi Ishak lepas tu Lahirnya Nabi Yaakob (yg sendirinya bermaksud Bani Israil) maka lahirlah keturunan Bani Israel Nabi YUSUF dn banyak lagi para Nabi yg lahir dri bani Israel.

8: Hanya 4 org Nabi yg lahir dri keturunan Arab.. Nabi Soleh.. Nabi Syuib.. Nabi Hud.. Nabi Muhammad SAW..

9: Mukjizat2 yg ada pd Nabi spt Nabi Sulaiman pd cincinnya yg boleh menundukkan jin.. Sehingga ada jin mencuri cincin Nabi Sulaiman hingga hilang dn Allah mengembalikan semula cincin itu melalui ikan yg dihidangkan..

Ustazah Hasni sambil menerangkan air mata air yg ada sejak 600 tahun dulu.

Ustazah Hasni sambil menerangkan air mata air yg ada sejak 600 tahun dulu.

10: Nabi Isa mukjizat pd tangannya yg boleh mematikan dn menghidupkan.

11:Nabi Musa, Mukjizat pd tongkatnya boleh membelah laut merah.. bertukar menjadi ular.. Nabi Musa mendapat tongkat dri Allah melalui Nabi Syuaib (bapa mertua Nabi Musa)

12: Tanda2 kelahiran Nabi Muhammad SAW.. Api majusi x menyala selama sebulan (Di Iran). Tertutupnya pintu utk shaitan naik ke langit mendengar perbualan malaikat2.. Shaitan dh x boleh menyerupai manusia lagi..

13: 4 perkara yg diturunkan bersama Nabi Adam dri langit ialah NABI ADAM.. SITI HAWA.. ULAR & SHAITAN..

Dr celah2 batu keluarnya air jernih diatas gua Ashabul Khafi. He he Muka tak mandi semua org pergi lawatan.

Dr celah2 batu keluarnya air jernih diatas gua Ashabul Khafi. He he Muka tak mandi semua org pergi lawatan.

Bawah tu pintu kuburanya Ashabul Kahfi atas mesjid. Batu2 ni licin dan tajam..

Bawah tu pintu kuburanya Ashabul Kahfi atas mesjid. Batu2 ni licin dan tajam..

Tempat minum berdekatan mesjid dri air mata air yg sangat sejuk dn manis sekali..

Tempat minum berdekatan mesjid dri air mata air yg sangat sejuk dn manis sekali..

Jalan masuk ke dalam gua kuburan Ashabul Khafi.

Jalan masuk ke dalam gua kuburan Ashabul Khafi.

Ni lah kuburan Ashabul Kahfi.

Ni lah kuburan Ashabul Kahfi.

Kami di makam Nabi Shuib. Ustaz Abdullah Amin membaca doa untuk lawatan kami pada pagi ni.

Kami di makam Nabi Shuib. Ustaz Abdullah Amin membaca doa untuk lawatan kami pada pagi ni.

Laluan masuk makam Nabi Shuib. Makam Nabi Shuib terletak di atas bukit.

Laluan masuk makam Nabi Shuib. Makam Nabi Shuib terletak di atas bukit.

Pemandangan yg sangat sunyi, sejuk dan diluar ni adalah majlis orang meninggal dunia. Sy berkesempatan melihat upacara pengebumian org Jordan.

Pemandangan yg sangat sunyi, sejuk dan diluar ni adalah majlis orang meninggal dunia. Sy berkesempatan melihat upacara pengebumian org Jordan.

Mereka memberikan kami kurma yg didalamnya terdpt herba dn teh utk semua pelancong dari Malaysia.

Mereka memberikan kami kurma yg didalamnya terdpt herba dn teh utk semua pelancong dari Malaysia.

Kanak2 ni menjadi tumpuan, mata yg cantik warna cokelat cair.

Kanak2 ni menjadi tumpuan, mata yg cantik warna cokelat cair.

Pohon2 zaitun di sekeliling perkampungan dekat dengan mesjid di Nabi Shuib.

Pohon2 zaitun di sekeliling perkampungan dekat dengan mesjid di Nabi Shuib.

Gambar ni nampak tak menarik kerana sy bukan professional photograper. Tetapi jika anda berada di dalam diri sy, kawasan ini sangat2 menarik kerana tiada pencemaran udara & pembangunan seakan2 hanya sy dn alam ketika ini..

Gambar ni nampak tak menarik kerana sy bukan professional photograper. Tetapi jika anda berada di dalam diri sy, kawasan ini sangat2 menarik kerana tiada pencemaran udara & pembangunan seakan2 hanya sy dn alam ketika ini..

33

Ustaz menunjukkan pemisah antara Jordan dn Palestin.

Ustaz menunjukkan pemisah antara Jordan dn Palestin.

Inilah kubu rumah asal Nabi Shuib dan di sini juga dimakamkan.

Inilah kubu rumah asal Nabi Shuib dan di sini juga dimakamkan.

Lelaki ni penjaga makam Nabi Shuib. Tidak boleh berbahasa inggeris.

Lelaki ni penjaga makam Nabi Shuib. Tidak boleh berbahasa inggeris.

Telaga air minum, makam Nabi Shuib ada di bawah tanah.

Telaga air minum, makam Nabi Shuib ada di bawah tanah.

Pemandangan dri atas mesjid Nabi Shuib.

Pemandangan dri atas mesjid Nabi Shuib.

Pokok rimbun yg berdekatan di mesjid.

Pokok rimbun yg berdekatan di mesjid.

ini pokok yg pelik dan buah yg pelik.

ini pokok yg pelik dan buah yg pelik.

Kami mkn tengahari di Jordan.

Kami mkn tengahari di Jordan.

Display makanan.

53

5455

Org Jordan sgt peramah dn terkenal dengan ayam golek..

Org Jordan sgt peramah dn terkenal dengan ayam golek..

Restoran di tingkat atas. Sangat mahal dn sangat sedap.

Restoran di tingkat atas. Sangat mahal dn sangat sedap.

Di dalam khemah kebun2 sayur orang Jordan sempadan menuju ke Palestin.

Di dalam khemah kebun2 sayur orang Jordan sempadan menuju ke Palestin.

Pokok pisang yg banyak di tanam sepanjang perjalanan ke Palestin.

Pokok pisang yg banyak di tanam sepanjang perjalanan ke Palestin.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *